Infocentrum

(Tomáš Němeček, Lidové noviny, 30.5.2013) Občanský zákoník už může odložit jen cynik nebo...

Z nespojitých teček se někdy dají složit hrozivé obrázky. Vpondělí uspořádal předseda ústavně-právního výboru sněmovny Stanislav Polčák (TOP 09) velký seminář k novému občanskému zákoníku s podtitulem „Změnit, odložit, či ponechat?“. V úterý vhodný nosič – mladý poslanec ČSSD Jan Chvojka – pustil zprávu, že jeho strana se ještě jednou pokusí kodex odložit „o rok či dva“. Včera to zkusil naostro, zatím ještě neuspěl. Ano, všimli jsme si, jak TOP 09 poslední dobou testuje možná pojítka s ČSSD (dění na pražském magistrátu je nejviditelnější příklad), rok před volbami je to běžný sport. Ale nemyslíte to vážně s odkladem kodexu, že ne?

Monumentální dílo týmu Karla Eliáše začalo vznikat za vlády Miloše Zemana; loni v únoru byl kodex přijat, od ledna 2014 má platit. Na pondělním semináři líčili notáři, jak už podle něj píší dědické smlouvy, Česká bankovní asociace utratila za přípravu těžké miliony korun, Justiční akademie proškolila tisíce právníků na stovce seminářů, Karel Eliáš citoval z webu obce na Vysočině, která využívá „pachtovné“... A teď přišel pan Chvojka.

Tady končí předvolební taškařice: na český stát musí být spolehnutí, že jeho základní pravidla platí. Občanský zákoník se jistě dá interesantně kritizovat z akademických pozic. Ale běžní uživatelé v pondělí velmi srozumitelně apelovali, ať už se do celého díla nerýpe.

Odložit zákoník „o rok či dva“ znamená – vzhledem k výsledku voleb napřesrok – ve skutečnosti „navždy“. Politik, který zvedne ruku pro takové hérostratovské pálení lidské práce, je buď obchodující cynik, kterému je všechno jedno, nebo blažený ignorant. O poslancích ČSSD a TOP 09 máme lepší mínění a doufáme, že nebude nutno zkoumat, do které z těch dvou kategorií patří.

Zdroj: Lidové noviny

Převzaté texty nevyjadřují názor Ministerstva spravedlnosti ČR.

 

loga

 

Tento portál byl financován z prostředků Evropského sociálního fondu prostřednictvím Operačního programu Lidské zdroje a zaměstnanost a ze státního rozpočtu ČR v rámci projektu Nové soukromé právo, reg. č. CZ.1.04/4.1.00/80.00003.